"Etyka w biznesie"

   

"Celem jest pomoc w doskonaleniu umiejętności podejmowania etycznych decyzji w biznesie poprzez zapewnienie im ram, których mogą używać do identyfikowania, analizowania i rozwiązywania problemów etycznych w podejmowaniu decyzji biznesowych. W tym procesie ważne są indywidualne wartości i etyka. Studiując etykę biznesu, zaczniesz rozumieć, jak radzić sobie z konfliktami między ich osobistymi wartościami a wartościami organizacji. Wiele decyzji etycznych w biznesie jest bliskich. Często potrzeba wielu lat doświadczenia w danej branży, aby wiedzieć, co jest dopuszczalne. Nie podajemy etycznych odpowiedzi, zamiast tego staramy się przygotować Cię do podejmowania świadomych decyzji etycznych. Po pierwsze, nie moralizujemy, wskazując, co robić w określonej sytuacji. Po drugie, chociaż przedstawiamy przegląd filozofii moralnych i procesów decyzyjnych, nie narzucamy żadnej filozofii ani procesu jako najlepszej lub najbardziej etycznej. Po trzecie, sam tekst nie uczyni Cię bardziej etycznym ani nie powie , jak oceniać etyczne zachowanie innych. Jego celem jest raczej pomoc w zrozumieniu i wykorzystaniu ich obecnych wartości i przekonań w podejmowaniu decyzji biznesowych oraz zachęcenie wszystkich do zastanowienia się nad skutkami swoich decyzji dla biznesu i społeczeństwa. Wiele osób uważa, że etyki biznesu nie można się nauczyć. Chociaż nie twierdzimy, że uczymy etyki, sugerujemy, aby studiując etykę biznesu, dana osoba mogła poprawić podejmowanie decyzji etycznych poprzez identyfikację problemów etycznych i rozpoznanie dostępnych metod ich rozwiązania. System nagród organizacji może wzmacniać odpowiednie zachowanie i pomagać w kształtowaniu postaw i przekonań na temat ważnych kwestii. Na przykład sukces niektórych kampanii mających na celu położenie kresu dyskryminacji rasowej lub płciowej w miejscu pracy dowodzi, że postawy i zachowania można zmienić dzięki nowym informacjom, świadomości i wspólnym wartościom."



DEFINICJA ETYKI BIZNESU

Aby zrozumieć etykę biznesową, musisz najpierw zdać sobie sprawę, że większość ludzi nie ma konkretnych definicji, których używa do definiowania kwestii związanych z etyką. Pojęcia moralność, zasady, wartości i etyka są często używane zamiennie i przekonasz się, że dotyczy to również firm. W związku z tym istnieje wiele nieporozumień w tym temacie. Aby pomóc Ci zrozumieć te różnice, omówiliśmy te warunki. Dla naszych celów moralność odnosi się do osobistej filozofii danej osoby na temat tego, co jest dobre, a co złe. Ważną kwestią jest to, że kiedy mówi się o moralności, jest ona osobista lub pojedyncza. Zasady moralne, twoje filozofie lub zestawy wartości dobra i zła odnoszą się tylko do ciebie i ciebie. Możesz wykorzystać swoje osobiste przekonania moralne przy podejmowaniu decyzji etycznych w dowolnym kontekście. Etyka biznesowa obejmuje zasady, wartości i normy organizacyjne, które mogą wynikać z poszczególnych osób, oświadczeń organizacyjnych lub z systemu prawnego, który kieruje przede wszystkim zachowaniem jednostek i grup w biznesie. Zasady to specyficzne i wszechobecne granice zachowań, których nie należy naruszać. Zasady często stają się podstawą reguł. Niektóre przykłady zasad mogą obejmować prawa człowieka, wolność słowa i podstawy sprawiedliwości. Wartości to trwałe przekonania i ideały, które są egzekwowane społecznie. Kilka pożądanych lub etycznych wartości dla dzisiejszego biznesu to praca zespołowa, zaufanie i uczciwość. Takie wartości są często oparte na najlepszych praktykach organizacyjnych lub branżowych. Inwestorzy, pracownicy, klienci, grupy interesu, system prawny i społeczność często określają, czy określone działanie lub norma jest etyczna czy nieetyczna. Chociaż te grupy wpływają na ustalanie, co jest etyczne, a co nieetyczne dla biznesu, mogą też być ze sobą w konflikcie. Mimo że taka jest rzeczywistość biznesowa i takie grupy niekoniecznie muszą mieć rację, ich oceny wpływają na akceptację lub odrzucenie praktyk biznesowych przez społeczeństwo. Etyka jest definiowana jako zachowanie lub decyzje podejmowane w ramach wartości grupy. W naszym przypadku rozmawiamy o decyzjach podejmowanych w biznesie przez grupy osób reprezentujących organizację biznesową. Ponieważ Sąd Najwyższy określił firmy jako posiadające ograniczone prawa indywidualne, logiczne jest, że takie grupy mają tożsamość, która obejmuje podstawowe wartości. Nazywa się to częścią kultury korporacyjnej. W ramach tej kultury istnieją zasady i przepisy, zarówno pisemne, jak i niepisane, które określają, jakie decyzje pracownicy uważają za dobre, a jakie złe w odniesieniu do firmy. Takie dobre / złe, dobre / złe oceny są ocenami organizacji i są definiowane jako jej etyka (lub w tym przypadku etyka biznesowa). Jedna różnica między decyzją zwykłą a decyzją etyczną polega na "punkcie, w którym przyjęte zasady już nie służą, a decydent staje przed odpowiedzialnością za wyważenie wartości i wydanie orzeczenia w sytuacji, która nie jest taka sama jak każda inna. z którym się wcześniej spotkał ". Kolejna różnica dotyczy stopnia, w jakim decydenci kładą nacisk na własne wartości i praktyki przyjęte w firmie. W konsekwencji wartości i sądy odgrywają kluczową rolę przy podejmowaniu decyzji etycznych. Opierając się na tych definicjach, zaczynamy opracowywać koncepcję etyki biznesowej. Większość ludzi zgadza się, że firmy powinny zatrudniać osoby o zdrowych zasadach moralnych. Jednak przy stosowaniu etyki w biznesie należy wziąć pod uwagę pewne szczególne aspekty. Po pierwsze, aby przetrwać, firmy muszą zarabiać. Jeśli jednak zyski są realizowane poprzez niewłaściwe postępowanie, życie organizacji może ulec skróceniu. Peregrine Financial Group upadła po tym, jak firma wykorzystała oszustwo do przejęcia ponad 100 milionów dolarów od inwestorów w ciągu 20 lat, a dyrektor generalny wykorzystał fałszywe sprawozdania finansowe, aby zatuszować oszustwo. Po drugie, firmy muszą zrównoważyć swoje pragnienie zysku z potrzebami i pragnieniami społeczeństwa. Dobra wiadomość jest taka, że najbardziej etyczne firmy na świecie często mają doskonałe wyniki na giełdach. Aby zająć się tymi wyjątkowymi aspektami świata biznesu, społeczeństwo opracowało zasady - zarówno prawne, jak i dorozumiane - kierujące firmami w ich wysiłkach zmierzających do osiągnięcia zysków w sposób, który nie szkodzi jednostkom ani społeczeństwu i nie przyczynia się do dobrobytu gospodarczego.



Powody studiowania etyki biznesowej

Studiowanie etyki biznesu jest cenne z kilku powodów. Etyka biznesowa nie jest jedynie przedłużeniem osobistej etyki jednostki. Wiele osób uważa, że jeśli firma zatrudnia dobrych ludzi o silnych wartościach etycznych, będzie to organizacja "dobrego obywatela". Ale jak pokazujemy w tym tekście, osobiste wartości moralne jednostki są tylko jednym z czynników etycznego procesu podejmowania decyzji. To prawda, że wartości moralne można zastosować w różnych sytuacjach życiowych, a niektórzy nie odróżniają codziennych problemów etycznych od biznesowych. Naszym celem jest jednak stosowanie zasad, wartości i standardów w kontekście biznesowym. Wiele ważnych kwestii nie jest związanych z kontekstem biznesowym, chociaż pozostają złożonymi dylematami moralnymi w życiu człowieka. Na przykład, chociaż aborcja i klonowanie ludzi są kwestiami moralnymi, nie są problemem w większości organizacji biznesowych. Specjaliści z każdej dziedziny, w tym biznesu, muszą radzić sobie z osobistymi dylematami moralnymi, ponieważ takie dylematy wpływają na zdolność każdego do wykonywania pracy. Zwykle biznes nie narzuca moralności. Taka polityka byłaby nielegalna. Tylko wtedy, gdy moralność danej osoby wpływa na jej wyniki w pracy, ma to związek z etyką biznesową. Samo bycie dobrym człowiekiem i posiadanie solidnych wartości osobistych może nie wystarczyć do rozwiązania problemów etycznych, które pojawiają się w organizacji biznesowej. Chociaż często zakłada się, że prawdomówność, uczciwość, uczciwość i otwartość są oczywiste i akceptowane, decyzje dotyczące strategii biznesowej wymagają złożonych i szczegółowych dyskusji. Na przykład toczy się poważna debata na temat tego, co stanowi przepisy antymonopolowe, oszukańcze reklamy i naruszenia ustawy o zagranicznych praktykach korupcyjnych. Wysoki poziom osobistego rozwoju moralnego może nie przeszkodzić jednostce w naruszaniu prawa w skomplikowanym kontekście organizacyjnym, w którym nawet doświadczeni prawnicy dyskutują o dokładnym znaczeniu prawa. Na przykład Sąd Najwyższy uchylił wyrok przeciwko tajskiemu studentowi, który sprzedawał zagraniczne podręczniki w Stanach Zjednoczonych po niższych kosztach niż książki sprzedawane przez wydawców. Student kupował podręczniki opracowane na zagraniczne rynki za granicą i odsprzedawał je w Stanach Zjednoczonych. Podczas gdy zwykle ludzie mają prawo do odsprzedaży praw autorskich przedmiotów, które kupili legalnie, sądy uznały, że działania tajlandzkiego studenta naruszyły prawo zabraniające importu materiałów chronionych prawem autorskim bez zgody właściciela praw autorskich. Jednak Sąd Najwyższy odrzucił argumenty i orzekł na korzyść studenta. Niektóre podejścia do etyki biznesu zakładają, że szkolenie w zakresie etyki jest przeznaczone dla osób, których osobisty rozwój moralny jest niedopuszczalny, ale tak nie jest. Ponieważ organizacje są zróżnicowane kulturowo i należy szanować moralność osobistą, zapewnienie zbiorowego porozumienia w sprawie etyki organizacyjnej (to znaczy kodeksów, które w rozsądny sposób mogą zapobiegać niewłaściwemu postępowaniu) jest tak samo ważne, jak każdy inny wysiłek, jaki może podjąć kierownictwo organizacji. Wiele osób z ograniczonym doświadczeniem biznesowym nagle zaczyna podejmować decyzje dotyczące jakości produktu, reklamy, cen, technik sprzedaży, praktyk zatrudniania i kontroli zanieczyszczeń. Wartości, których nauczyli się od rodziny, religii i szkoły, mogą nie dostarczać szczegółowych wskazówek dotyczących tych złożonych decyzji biznesowych. Innymi słowy, doświadczenia i decyzje danej osoby w domu, w szkole i w społeczności mogą znacznie różnić się od jej doświadczeń i decyzji w pracy. Wiele decyzji dotyczących etyki biznesowej jest bliskich. Ponadto odpowiedzialność kierownictwa za postępowanie innych wymaga znajomości procesów i systemów etyki oraz zgodności. Aby wiedzieć, co jest dopuszczalne, może być wymagane wieloletnie doświadczenie w danej branży. Na przykład, kiedy twierdzenia reklamowe są bardziej przesadzone niż prawda? Kiedy taka przesada staje się nieetyczna? Kiedy firma Zale Corp. twierdziła, że jej diamenty Celebration Fire były "najbardziej błyskotliwymi diamentami na świecie", automatycznie zasugerował, że diamenty konkurencji nie są tak genialne. Firma Sterling Jeweler′s Inc. złożyła pozew, twierdząc, że Zale angażuje się w fałszywą reklamę. Sędzia odmówił zablokowania reklam Zale, ponieważ nie było wystarczających dowodów na to, że reklamy zaszkodziły w jakikolwiek sposób firmie Sterlinga. Wydawałoby się, że jest to przykład zaciągania się lub przesadnego twierdzenia, że klienci niekoniecznie powinni traktować poważnie, a nie poważną próbę wprowadzenia w błąd. Studiowanie etyki biznesu pomoże ci zacząć identyfikować problemy etyczne, gdy się pojawią i rozpoznać dostępne podejścia do ich rozwiązania. Dowiesz się więcej o etycznym procesie podejmowania decyzji oraz o sposobach promowania etycznego zachowania w Twojej organizacji. Studiując etykę biznesu, możesz także zacząć rozumieć, jak radzić sobie z konfliktami między własnymi osobistymi wartościami a wartościami organizacji, w której pracujesz.