Branding Dla NieśmiałychBranding

Wykorzystanie wartości marki dzięki rozszerzeniom marki i licencjonowaniu



Spośród dziesiątek tysięcy nowych produktów, które co roku trafiają na rynek detaliczny, większość nigdy nie staje się historią sukcesu. To zła wiadomość. Dobrą wiadomością jest to, że większość tych, którzy "sprawiają, że to" - tych, którzy pokonali straszne szanse na rozpoczęcie działalności - mają coś wspólnego, co jako właściciel marki możesz wykorzystać na swoją korzyść. Wspólną cechą najbardziej udanych nowych produktów jest to, że wjeżdżają na rynek na magicznym dywanie o znanej nazwie. Właśnie dlatego większość najlepiej sprzedających się nowych książek jest autorstwa znanych autorów, a większość najlepiej sprzedających się nowych wydawnictw muzycznych - znanych artystów. Najbardziej udane nowe produkty albo noszą nazwy znanych marek, albo są napędzane silnymi aprobatami znanych autorytetów lub osobistości. Wkraczając na rynek z obecną marką, debiutuje nowy produkt z przewagą natychmiastowej wiarygodności, siły, która w zasadzie zapożyczona jest z marki i reputacji, których zbudowanie mogło zająć lata, dekady, a nawet dłużej. Wykorzystywanie marki jest dochodowe, o ile unikasz wielu niebezpiecznych stref. Jeśli Twój nowy produkt nie jest zgodny z przesłaniem i obietnicą Twojej marki lub jeśli nie opiera się na emocjonalnym połączeniu nawiązanym z Twoimi klientami, możesz naprawdę zranić swoją markę, próbując pomóc Twojemu nowemu produktowi . Zanim podzielisz się swoją zaufaną reputacją z nową ofertą, skorzystaj z tego rozdziału, aby pomóc ci wykorzystać okazje, nie niszcząc przy tym siły swojej marki i reputacji.

Planowanie innowacji produktowych
Większość firm zwiększa przychody na jeden z dwóch sposobów: sprzedając więcej swoich uznanych produktów lub wprowadzając i sprzedając nowe produkty. Innowacje produktowe obejmują zarówno drobne poprawki, jak i zupełnie nowe produkty. Większość ogłoszeń o produktach należy do jednej z następujących kategorii:

•  Rozszerzenie marki: gdy wprowadzasz nowy produkt lub linię produktów, która wspiera przesłanie głównej marki i obiecuje, że zabierasz swoją markę poza początkową kategorię, nazywa się to rozszerzeniem marki. Kilka przykładów obejmuje likier kawowy Starbucks, Woolite Carpet Cleaner oraz naczynia kuchenne i sztućce Emerilware.
•  Rozszerzenie linii: gdy wprowadzasz odmianę istniejącego produktu lub usługi, która ma te same cechy i podstawową korzyść z ustalonej oferty, ale ma nową dodatkową korzyść, nazywa się to przedłużeniem linii. Kilka przykładów to Diet Coke, Crest Extra Whitening Tooth Pasta i Dove Sensitive Skin Body Wash.
•  Repozycjonowanie: gdy prezentujesz swój ustalony produkt w sposób, który powoduje, że konsumenci myślą o nim inaczej, rozszerzając lub zmieniając jego potencjalny rynek, nazywa się to repozycjonowaniem. Kilka przykładów to Soda do Pieczenia Arm & Hammer jako roztwór czyszczący i dezodoryzujący oraz Aspiryna St. Joseph jako leczenie chorób serca
•  Rewitalizacja: gdy dokonujesz czegoś od umiarkowanej do radykalnej zmiany produktu, aby sprostać zmieniającej się rzeczywistości rynkowej dzięki nowym opakowaniom, korzyściom, cenom lub dystrybucji, nazywa się to rewitalizacją. Kilka przykładów obejmuje pakiety Kool-Aid Singles do pojedynczych porcji Kool-Aid i H&R Block TaxCut Online oraz oprogramowanie do samodzielnego przygotowywania podatków.
•  Wprowadzenie produktu: wprowadzenie całkowicie nowego produktu nazywa się wprowadzeniem produktu. Przykłady są wszędzie, w tym nowe samochody, nowe oprogramowanie, nowe restauracje, nowy sprzęt sportowy, nowe artykuły spożywcze, nowe urządzenia muzyczne oraz prawie nieskończona lista innych nowych ofert. Niektóre nowe produkty wchodzą na rynek wraz z wprowadzaniem nowej marki, postępując zgodnie ze wszystkimi krokami budowania marki w tej książce. Inni korzystają z opłacalnego skrótu, wchodząc na rynek jako rozszerzenia marki lub rozszerzenia linii, wykorzystując siłę istniejącej marki.

Wykorzystując swoją markę, zdaj sobie sprawę, że pracujesz z bardzo cennym zasobem. Pod pewnymi względami rozszerzenie marki jest jak zaciągnięcie pożyczki pod zastaw domu, aby zagwarantować nową inwestycję. To świetny pomysł, o ile nowe przedsięwzięcie, które finansujesz, nie narusza stabilności ustalonego zasobu. Zanim zanurzysz się w zbiorach dobrej woli, które ustaliłeś ze swoim imieniem, długo i intensywnie przyjrzyj się nowej możliwości produktu, którą rozważasz

Przechodząc na palcach do Brand Extension Arena Większość marek pożycza wartość swoich nazw na nowe oferty na jeden z dwóch sposobów:

•  Rozszerzenia linii rozszerzają markę, aby objąć nową ofertę nowymi i różnymi korzyściami dla konsumentów w bieżącej kategorii produktów marki.
•  Rozszerzenia marki rozciągają nazwę marki na nowe kategorie produktów, zwykle na jeden z trzech sposobów:
- Wprowadzając nową kategorię ceny lub jakości do tej samej ogólnej grupy produktów (np. Firma samochodowa oferująca nową markę)
- Wprowadzając nową, ale sąsiadującą kategorię produktów (np. Pasta do zębów Crest przenosi się do szczoteczek Crest)
- Wprowadzając zupełnie nową kategorię (jak wprowadzenie Nike okulary słoneczne)

Obie formy rozszerzeń marki dźwigni i rozszerzenia linii mają pewne wspólne zalety i ryzyko.

•  Na plus:

- Nowa oferta cieszy się szybszą akceptacją na rynku przy znacznie niższych kosztach promocyjnych niż byłaby wymagana, gdyby produkt został wprowadzony rynek o nazwie, o której konsumenci nigdy nie słyszeli.
- Rozszerzenie pozwala marce dotrzeć do obecnych i nowych klientów dzięki nowej ofercie, a tym samym zwiększa szansę na nowe przychody ze sprzedaży.
- Ogłoszenie nowego produktu pozwala marce wzmocnić i odnowić przekaz marki oraz obietnicę na rynku.
•  Po stronie ujemnej:
- Jeśli nowy produkt nie jest zgodny z pozycją marki i obietnicą, może dezorientować konsumentów i podważyć ich zaufanie do marki.
- Jeśli natura nowego produktu powoduje, że marka odchodzi od głównego przesłania marki, nowy produkt może osłabić siłę marki i jednocześnie zmniejszyć lojalność i pasję marki.

Podczas rozszerzania marki najbezpieczniejszym zakładem jest pozostanie w tej samej kategorii produktów lub rozciągnięcie tylko do tej pory jako kategorii uzupełniającej. Na przykład producent okien może bezpiecznie rozszerzyć swoją markę na ekrany i markizy. Rozszerzenie nazwy na odległą kategorię produktów jest równoznaczne z udzieleniem pożyczki ryzykownemu przedsięwzięciu, a każdy dobry bankier poinformuje cię, że istnieje powód, dla którego żądania pożyczek dla ryzykownych przedsięwzięć są rutynowo odrzucane. Gdy profil wnioskodawcy nie odpowiada ryzyku związanemu z wnioskiem, urzędnik ds. Pożyczek bankowych po prostu mówi "nie". Jeśli chodzi o rozszerzenia marek, czasami menedżerowie marek muszą wydać tę samą odpowiedź. Jeśli widzisz możliwość rozszerzenia swojej marki na zupełnie nową kategorię, postępuj ostrożnie, upewniając się, że Twoja marka wciąż obiecuje ma sens na nowej arenie rynkowej.

Unikanie pułapek przedłużania linii
Spośród tysięcy nowych produktów wprowadzanych każdego roku ponad połowa to rozszerzenia linii, które noszą nazwę i wszystkie cechy uznanej marki, a jednocześnie oferują wyraźną nową przewagę na rynku. Po przedłużeniu linii wykorzystujesz wiele okazji.

•  Uzyskujesz większą część portfela obecnego klienta, dając tej osobie więcej powodów do kupowania od swojej firmy.
•  Przyciągasz nowych klientów, oferując nowe korzyści i zachęty do zakupu. Na przykład dodanie niskotłuszczowej wersji produktu pozwala nagle przyciągnąć uwagę świadomych wagi. Lub oferowanie pojedynczych porcji pozwala służyć jednoosobowym gospodarstwom domowym, a także zyskać próbne korzystanie przez osoby, które nie chcą dokonywać większych zakupów.
•  Na arenie detalicznej poszerzasz obecność marki, tworząc zapotrzebowanie na półki z rudą.
•  Wewnętrznie zmniejszasz zyski z istniejących inwestycji marketingowych i produkcyjnych.

Przesunięciem zalet przedłużania linii jest kilka poważnych pułapek, których należy unikać.

•  Jeśli nowy produkt nie spełnia oczekiwań marki pod względem jakości, pozycja rynkowa, preferencje konsumentów lub obietnica marki, w pośpiechu osłabia zaufanie do marki. Pamiętasz nową colę?
•  Jeśli nowy produkt rozszerzy Twoją linię o zadziwiający i niewyraźny asortyment, konsumenci mogą się pomylić, co prowadzi do dylematów wyboru, które nie powodują żadnego zakupu.
•  Jeśli klienci postrzegają nową ofertę jako ulepszenie istniejącego produktu w Twojej linii, mogą kupić nową ofertę kosztem ustalonej oferty (zwanej kanibalizacją produktu).
•  Jeśli osoby w Twojej firmie nie mają jasności co do odrębnych atrybutów i rynku docelowego nowej oferty lub jeśli uważają, że nowa oferta kanibalizuje istniejące oferty, niepewność i konkurencja mogą wynikać z tego, że ludzie powinni promować Twoje produkty.

Często marki wprowadzają rozszerzenia linii jako reakcje na ruchy kluczowych konkurentów. Na przykład w krótkim czasie Honda rozszerzyła swoją linię o Acurę, Toyota rozszerzyła swoją linię o Lexusa, a Nissan rozszerzył swoją linię o Infiniti. Każdy działał na rzecz ochrony swojego udziału w rynku, przeciwdziałając ruchowi rozszerzenia. Jeśli Twoja konkurencyjna arena zachęca do podobnego rozszerzenia przez Twoją firmę, nie kontynuuj, dopóki nie odpowiesz na pytania z rysunku 16-2. W przeciwnym razie możesz zaryzykować ochronę udziału w rynku kosztem wizerunku marki lub siły swojej firmy.

PYTANIA O ROZSZERZENIE

Dlaczego wprowadzasz nowy produkt? Jakie nowe korzyści zaoferuje produkt?
Czy nowy produkt jest wyraźnie powiązany z twoimi innymi ofertami? Czy klienci szybko i wyraźnie zobaczą zarówno relacje, jak i wyraźne różnice?
W jaki sposób zalety nowego produktu różnią się wyraźnie od zalet obecnego produktu lub produktów?
Czy zalety nowych produktów są znaczące i potrzebne obecnym i potencjalnym klientom?
Czy Twoja firma posiada zasoby finansowe i ludzkie niezbędne do stworzenia, wyprodukowania, wprowadzenia i wprowadzenia na rynek nowego produktu bez uszczerbku dla siły posiadanych produktów?
Czy nowy produkt doda wystarczającą ilość nowej sprzedaży, aby zrównoważyć wszelkie spadki sprzedaży z istniejących produktów, które mogą wystąpić, gdy klienci przeniosą zakupy na nową ofertę?
Czy nowy produkt ściśle odpowiada korzyściom ustalonej oferty konkurenta?
Jeśli tak, to w jaki sposób twój produkt będzie się wyróżniał i wygrywa decyzję o zakupie od obecnych i potencjalnych klientów?
Czy nowy produkt przedłuży linię do tego stopnia, że stanie się ona zbyt długa lub zagmatwana, aby klienci mogli ją zrozumieć?
Czy nowy produkt jest całkowicie zgodny z pozycją Twojej marki?
Twoja obietnica i tożsamość marki?

Sprawdź, zanim przejdziesz do rozszerzeń marki

Wykorzystywanie swojej marki w nowych kategoriach rynkowych jest jednym z najbardziej cenionych atutów rozwoju marki. Pozwala to na zdobycie reputacji i wiarygodności, którą zbudowałeś w czasie, i zastosowanie jej do nowych przedsięwzięć, które korzystają z natychmiastowej świadomości i przewagi konkurencyjnej. Pod wieloma względami uznana marka jest jak magiczna różdżka do wprowadzania nowych produktów. Ale (zawsze pojawia się problem, gdy coś wydaje się prawie zbyt piękne, aby mogło być prawdziwe), jeśli nie odrobiłeś pracy domowej, rozszerzenie nazwy marki na nową kategorię może być niebezpiecznym rzutem kostką. Aby przekonać się, co działa, a co nie w rozszerzeniach marki, odwiedź www.brandchannel.com, wpisz "rozszerzenia najlepszych marek" w polu wyszukiwania i przewiń wyniki, aby uzyskać dostęp do dokumentu marki "Rozszerzenia najlepszych marek". " Zawiera wyniki corocznej ankiety dotyczącej rozszerzeń najlepszych marek przeprowadzonej przez nowojorskiego konsultanta marki TippingSprung we współpracy z magazynem BrandWeek. Zwycięzcami rozszerzenia marki w 2005 roku byli:

•  Najlepsze ogólne rozszerzenie: ubezpieczenie dla zwierząt domowych Iams Iams jest firmą, której misją jest "poprawa samopoczucia psów i kotów poprzez dostarczanie światowej klasy żywności i produktów do pielęgnacji zwierząt domowych". Przejście do kategorii ubezpieczeń dla zwierząt jest logicznym i wiarygodnym przedłużeniem obietnicy, której klienci już ufają.
•  Najlepsze w kategorii likierów: likier kawowy Starbucks Misją Starbucks jest "dostarczanie najlepszej kawy na świecie". Rozszerzenie etykiety Starbucks na likier, we współpracy z Jimem Beamem, producentem whisky, jest silną szansą na brukowanie (jest więcej na ten temat w dalszej części rozdziału). To także innowacyjny sposób na zwiększyć zakupy od obecnych klientów, którzy piją kawę likiery w tempie znacznie wyższym niż ogół społeczeństwa.
•  Najlepsze w kategorii magazynu: Książki w twardej oprawie od O, The Oprah Magazine To rozszerzenie ma podwójny sens. Po pierwsze, rozszerza zobowiązanie Oprah do czytania z popularnego Oprah Book Club na opublikowaną linię książek. Po drugie, książki są powiązane z materiałami z O Magazine.
•  Najlepsze "zaległe" rozszerzenie marki: pióro do usuwania plam Tide to Go. To rozszerzenie ponownie pakuje Tide, aby zaspokoić niezauważone potrzeby konsumentów dotyczące przenośnego rozwiązania do plam. Rozszerza także rynek, przenosząc wykorzystanie Tide z pralni do biura, samochodu lub innego miejsca w przeciwnym razie znajdą się ludzie w podróży.
•  Najlepsze rozszerzenie marki mebli: Antyki Roadshow meble marki Pulaski Furniture To cobranded rozszerzenie dobrze pasuje do atrybutów, rynków i przekazów obu marek. Nowa linia zawiera 60 elementów inspirowanych znaczącymi odkryciami popularnego programu PBS Antiques Roadshow.
•  Najlepsze rozszerzenie marki non-profit: partnerstwo National Geographic z GoogleEarth w celu oferowania map z zawartością National Geographic
•  Najgorsze rozszerzenie marki: zestawy do dekorowania ciast Harley-Davidson. (W ankiecie z 2004 r. Ta nagroda trafiła do linii lotniczych Hooters Air).

Co działa? Co nie

Cmentarze marketingowe są przepełnione błędami rozszerzenia marki. Jednocześnie publikacje biznesowe są pełne nagłówków zwiastujących sukcesy związane z rozszerzaniem marki. We wszystkich przypadkach nowe produkty zaczynały się od dobrych pomysłów, ale stamtąd ścieżki poszły w zupełnie innych kierunkach. W trzech krokach możesz pokierować swoim rozszerzeniem z dala od katastrofy i osiągnąć sukces:

1. Upewnij się, że twoja nowa oferta ma realną szansę rynkową. Przejdź do rozdziału 4, aby uzyskać porady dotyczące prowadzenia badań rynkowych. Następnie przejdź do rozdziału 5, aby uzyskać pomoc w znalezieniu i zajęciu pozycji rynkowej dla swojej oferty.
2. Upewnij się, że Twoja firma ma personel, produkcję i zasoby finansowe niezbędne do obsługi nowego produktu bez utraty siły istniejących ofert.
3. Upewnij się, że przekaz Twojej marki i obietnica obejmują zarówno nową ofertę.
Jeśli nowa oferta nie będzie w pełni zgodna z wizerunkiem marki posiadanym przez osoby znające Twoją markę, ucierpi zarówno Twój nowy produkt, jak i marka. Rozważając rozszerzenia marki i szukając ulubionego miejsca marki, odpowiedz na następujące pytania:
•  Czy widzisz nieadresowane możliwości rynkowe swojej firmy organizacyjnie nadaje się do przejęcia? Na przykład, jeśli restauracja widzi okazję rynkową opartą na niezaspokojonym zapotrzebowaniu konsumentów na posiłki dostarczane do domu i ma możliwości kadrowe i transportowe, aby zaspokoić tę potrzebę, wówczas firma jest w 2/3 drogi do osiągnięcia korzyści z rozszerzenia marki . Pozostaje tylko mieć absolutną pewność, że marka restauracji i obietnica, o której wiadomo, rozciągnie się na produkt dostarczany do domu. Jeśli tak, wszystkie lampki są zielone. Jeśli nie, w restauracji lepiej jest wprowadzić nową markę, aby zająć się szansą rynkową, niż ryzykować osłabienie lub błędne ukierunkowanie obecnego wizerunku marki.
•  Czy widzisz nieadresowane możliwości rynkowe, które idealnie pasują wizerunek marki i obietnica? Na przykład, jeśli mecenasi restauracji mają niezaspokojone zapotrzebowanie na posiłki dostarczane z domu, a wizerunek marki restauracji dobrze pasuje do produktu dostarczanego z domu, wówczas marka ma dwie trzecie możliwości rozszerzenia - w oczekiwaniu na ustalenie, że restauracja ma zdolność organizacyjną do odniesienia sukcesu na arenie dostawy do domu. Jeśli firma nie ma odpowiedniego personelu lub odpowiednich i dostępnych pojazdów do transportu posiłków, musi ocenić, czy okazja biznesowa jest na tyle duża, aby zrównoważyć koszty operacji zbrojenia operacyjnego, aby nowe przedsięwzięcie zakończyło się sukcesem.
•  Czy widzisz obszary, w których wizerunek Twojej marki i możliwości organizacyjne łączą się, tworząc nową ofertę produktów? Na przykład, jeśli restauracja ma flotę pojazdów, których używa do obsługi klientów biznesowych z posiłkami pokrytymi posiłkami i wizerunkiem marki dla wybitnych togo posiłków, to ma dwa z trzech składników niezbędnych do rozszerzenia produktu z dostawą do domu. Brakującym elementem jest szansa rynkowa. Restauracja musi ustalić, że istnieje wystarczające niezaspokojone zapotrzebowanie na posiłki dostarczane z domu. Jeśli mieszkańcy obszaru rynku chcą posiłków dostarczanych do domu, jeśli mają ekonomiczny sposób na zakup oferty, i jeśli konkurenci z dostawą do domu jeszcze nie skorzystali z okazji, restauracja jest na dobrej drodze do rozszerzenia marki

Jak elastyczna jest twoja marka?

Elastyczność marki to termin opisujący zdolność marki do rozciągnięcia się na nowe areny produktowe bez uszczerbku dla wizerunku lub obietnicy tego, co marka oferuje na swoim rynku. Dobrym przykładem marki, która z powodzeniem przetestowała swoją elastyczność, jest Dole, która przez lata była sprzedawana jako marka ananasów. Następnie badania wykazały, że konsumenci powiązali Dole z szerszą koncepcją słońca. Aha! Dole zrewitalizował swoją markę, aby stać na wysokiej jakości świeże owoce, warzywa i inne produkty spożywcze, i rozszerzył swoją ofertę poza ananasy na szeroką gamę produktów, w tym sorbet, orzechy, soki premium i inne oferty. Na drugim końcu spektrum elastyczności znajduje się Disney, który jest tak dogłębnie postrzegany jako marka reprezentująca rozrywkę dla całej rodziny, że nie mógł rozciągać się na filmy dla dojrzałej publiczności bez powodowania zamieszania i konfliktów w umysłach konsumentów. Właśnie dlatego widzisz drugą markę Disneya - Touchstone Films - w filmach, które konsumenci mogą znaleźć zbyt daleko poza kategorią rozrywki rodzinnej, które łączą z marką Disney.

Nie proś swojej marki o zbyt duże rozciągnięcie

Kiedy rozszerzenia marki zawodzą, upadek rzadko wynika z braku zdolności organizacyjnych lub możliwości rynkowych. Większość firm zatrzymuje się przed rozciągnięciem zdolności swoich pracowników, zakładów produkcyjnych lub możliwości zarządzania. Większość firm upewnia się, że istnieje wystarczający potencjał rynkowy przed wprowadzeniem nowych produktów. Większość katastrof związanych z rozszerzaniem marki ma miejsce, gdy firmy próbują rozciągnąć swoją tożsamość marki na odległe kategorie produktów, w których nie mają znaczenia. Robiąc to, w zasadzie oczekują, że obserwujący markę podążą za marką poprzez wielki skok wiary. Zakładają, że wiara konsumenta w markę jako preferowane rozwiązanie w kategorii produktów A przełoży się na zaufanie konsumentów w kategoriach produktów B, C, a nawet X, Y i Z. Oczekiwanie, że Twoja marka z łatwością przejdzie z kategorii A do kategorii sąsiednich B i C mogą być uzasadnione. Na przykład sensowne jest proszenie konsumentów, aby wierzyli, że magazyn Oprah jest dobrym podkładem do serii książek w twardej oprawie. Dłuższe odcinki stają się jednak problematyczne. Pamiętasz, kiedy sławne osobistości uruchomiły sieć restauracji Planet Hollywood? Wysiłek wymagał od konsumentów zaufania, że wspaniali aktorzy będą świetnymi restauratorami. Zamknięte witryny restauracji opowiadają resztę historii. Wprowadzanie pomysłu rozszerzenia przez obręcze Przed przystąpieniem do rozszerzenia marki przetestuj trafność swojej marki w nowej kategorii, przeprowadzając ją przez cały proces. Zanurzenie podzbiorów, raz na zawsze Subbrand to marka, która jest ściśle związana z marką macierzystą, ale ma własną tożsamość i wartości, starając się odróżnić ją od atrybutów marki najwyższego poziomu. Jeśli ta definicja Cię myli, wyobraź sobie, co pojęcie subbrand robi konsumentowi! Często marka wprowadza subbrand jako sposób na zaoferowanie linii o niższej cenie bez szkody dla szacunku marki na najwyższym poziomie; Cztery punkty autorstwa Sheratona i Teda United Airline to przykłady subbrandów. Współautor Bill Chiaravalle mówi swojej marce Klienci nawigacji uważają podbrand za gigantyczne tabu marketingowe. Po pierwsze, marki (niezależnie od tego, czy są to marki najwyższego poziomu, czy podzakresy) potrzebują szacunku, by odnieść sukces, a nigdy nie zbudujesz szacunku z tożsamości, która zaczyna się jako coś podporządkowanego czemuś innemu. Po drugie, podzakresy dezorientują konsumentów i osłabiają zarządzanie marką. Bill posuwa się nawet do stwierdzenia, że tak naprawdę nie ma czegoś takiego jak subbrand, a przynajmniej nie w umyśle konsumenta, w którym żyją marki. Dla konsumenta marka jest marką, a nie podzbiorem marki. Jako menedżer marki powinieneś spojrzeć na to w ten sam sposób. Nieugiętą postawę Billa wzmacnia wielu guru innych marek. James Burgin i Jon Ward, współautorzy Branding For Profit (Trump University Press), ujmują to następująco: "Jeśli chodzi o marki, konsument może liczyć tylko na jeden". To nie znaczy, że konsument nie jest mądry, ale wskazuje na to, jak działa mózg. W dzisiejszym przeciążonym środowisku marketingowym ludzki umysł może tylko przyjąć i tyle zapamiętać. W rezultacie konsument może obsługiwać tylko jedną markę na raz. Na przykład konsument postrzega dietetyczną colę albo jako własną markę, albo jako odmianę smakową marki coli, a nie jako subbrandę coli. Podobnie konsumenci postrzegają Jetta i Passat albo jako własne marki, albo jako smaki VW. Konsument jest prosty, a Ty, jako menedżer marki, powinieneś także. Opracowując strategię brandingu dla nowego produktu, zamiast tworzyć relację z drugą kuzynką, która kiedyś została usunięta, zapytaj: "Czy ten produkt najlepiej pasuje do smaku lub odmiany naszej uznanej marki? Czy może ma wystarczająco unikalny zestaw atrybutów, czy też pasuje do wystarczająco wyjątkowej kategorii produktów, aby mógł żyć pod własną marką? " W każdym razie uważaj "podbrandę" za złą odpowiedź.

Cobranding: wartość marki × 2

Cobrands korzysta z zalet dwóch kompatybilnych marek, które mają podobnie pożądane cechy dla konsumentów. Na początku obie marki mogą skorzystać z szeregu korzyści wynikających z synergii, o ile uda im się uniknąć kilku zagrożeń. Potencjalne zalety cobrandingu są takie

•  Obie marki korzystają z możliwości odwołania się do większej bazy klientów, niż każda z nich może być w stanie dotrzeć samodzielnie.
•  Każda marka może zwiększyć swój szacunek, czerpiąc z siły marki partnerskiej.
Każda marka korzysta z postrzeganego poparcia drugiej. Potencjalne niebezpieczeństwa związane z cobrandingiem są takie : •  Zarządzanie marką komplikuje konieczność zintegrowania oddzielnych systemów operacyjnych i metod zarządzania każdej marki.
•  Cobranded może wprowadzać konsumentów w błąd, chyba że związek między tymi dwiema markami jest natychmiast oczywisty, rozsądny i łatwy do zrozumienia.
•  Można zmniejszyć pozycję jednej marki, jeśli konsumenci uznają markę partnera za niezgodną.

Łączenie marek o podobnych wizjach, wartościach i budżetach . W najbardziej efektywnych możliwościach cobrandingu te dwie marki mają następujące cechy:

•  Obie marki mają charakterystyczne i kompatybilne atrybuty.
•  Obie marki dzielą się komplementarnymi obrazami marki pod względem jakości i charakteru marki.
•  Obie marki obsługują rynki o podobnych profilach klientów.
•  Obie marki mają wspólną pozycję na rynku, a także podobne wartości i przekonania.

Wysiłki cobrandingowe obejmują szeroki zakres. Mogą obejmować strategiczne sojusze, w których dwie marki łączą się, aby osiągnąć wspólne cele lub specjalne promocje, w których dwie marki łączą siły, aby osiągnąć krótkoterminowe cele sprzedaży. Wysiłki mogą również obejmować wprowadzanie produktów typu cobrandand, w ramach których dwie marki łączą wysiłki związane z produkcją i marketingiem, aby osiągnąć większy wpływ na rynek niż którykolwiek z nich mógłby osiągnąć samodzielnie. Ostatnie i znaczące przykłady wprowadzanych do sprzedaży produktów obejmujących tę markę to między innymi Coach Edition Lexusa, Eddie Bauer Edition Ford Explorer i telefon Motorola ROKR iPod, żeby wymienić tylko kilka. W każdym przypadku cobrandowane produkty wykorzystują szacunek i atrybuty każdej marki dzięki partnerstwu, które wyraźnie pasuje do umysłów konsumentów, ponieważ partnerzy marki odwołują się do podobnych rynków, oferują podobną jakość i przynoszą podobne korzyści.

Lista kontrolna Cobrandingu

Przed dołączeniem do innej marki upewnij się, że na każde z tych pytań możesz odpowiedzieć zdecydowanie "tak":

•  Czy Twoje marki są kompatybilne bez bezpośredniego konkurowania z innymi?
•  Czy Twoje marki są atrakcyjne dla tych samych lub bardzo podobnych klientów?
•  Czy obie marki poprawią swoją reputację poprzez cobranding?
•  Czy klienci, media, inwestorzy i inni członkowie społeczeństwa w równym stopniu szanuje obie marki?
•  Są style zarządzania i marketingu obu właścicieli marek zgodny?
•  Czy ufasz sobie nawzajem?
•  Czy wszystkie szczegóły są w formie papierowej i podpisane przez obie strony, w tym plan marketingowy, budżet, harmonogram i obowiązki?
•  Czy potrafisz wyjaśnić ten produkt lub promocję w zdaniu, które będzie miało sens dla Twoich pracowników, klientów i innych osób? Czy obie marki tłumaczą to dokładnie w ten sam sposób?

Licencjonowanie marki

Licencjonowanie marki jest jednym z najczęściej stosowanych sposobów rozszerzenia marki, głównie dlatego, że pozwala marce osiągnąć nowe produkty bez przygotowania się do tego zadania. Zamiast tego marka udziela licencji producentowi, który podejmuje wszelkie wysiłki związane z produkcją i marketingiem nowego produktu. Licencjonując swoją markę, zasadniczo wynajmujesz prawnie chronioną markę jako tożsamość innej firmy, która będzie wytwarzać i sprzedawać produkty opatrzone Twoim nazwiskiem. Konsumentom licencjonowane produkty wyglądają jak rozszerzenia linii, rozszerzenia marki lub produkty cobranded. Zanim więc rozważysz umowę licencyjną, upewnij się, że w wyniku tej umowy powstają produkty, które spełniają wszystkie cechy marki i unikną wszystkich niszczących markę min opisanych poprzednio

Zrozumienie żargonu licencyjnego

Licencjonowanie marki ma własny język. Warunki, które najczęściej słyszysz, obejmują:
•  Licencjonowanie: dzierżawa znaku towarowego lub znaku towarowego chronionego prawem autorskim, w tym nazwy marki, logo, sloganu lub innej formy podpisu marki, na rzecz innej firmy, zwykle do użytku w produkcie lub linii produktów
•  Licencjodawca: właściciel marki i najemca praw
•  Licencjobiorca: firma wynajmująca prawa do używania tożsamości marki
•  Umowa umowna: formalny dokument zezwolenia określający, w jaki sposób licencjobiorca może korzystać z marki oraz sposób zapłaty licencjodawcy Umowa powinna zawierać określone cele użytkowania, ograniczenia dotyczące aplikacji, obszar geograficzny, okres, harmonogram płatności i warunki. Polegaj na adwokacie w celu sporządzenia i przeglądu umowy oraz uzyskania formalnych podpisów. Uściski dłoni są świetne, ale dopiero po wyschnięciu atramentu.
•  Royalty: Procent hurtowych przychodów licencjobiorcy (często ustalany na 5 procent lub blisko), który jest wypłacany licencjodawcy w zamian za prawa do używania marki. W większości umów licencjobiorca zgadza się zapłacić licencjodawcy gwarantowaną minimalną opłatę licencyjną plus tantiemy od wszystkich transakcji sprzedaży przekraczających minimalną kwotę płatności.

Korzyści z licencjonowania

W dobrej umowie licencyjnej obie strony korzystają. Licencjodawca zyskuje na rozszerzeniu marki i związanej z tym obecności na rynku oraz przychodach ze sprzedaży (dzięki tantiemom) bez żadnych inwestycji w rozwój produktu, produkcję lub marketing. Dla właściciela marki i licencjodawcy licencjonowanie jest bezpłatną formą podnoszenia wartości marki. Licencjobiorca zyskuje na marce licencjodawcy natychmiastową świadomość, wyróżnienie i zaufanie do wdrażania produktu przez producenta. Bez potrzeby inwestowania w rozwój marki, licencjodawca jest w stanie osiągnąć dominację na rynku i uzyskać wyższą cenę sprzedaży dzięki dzierżawie nazwy marki licencjodawcy. Kroki licencjonowania, których należy przestrzegać Większość umów licencyjnych skutkuje tym, co wygląda jako konsument produkut markowego lub produkt cobranded. Na przykład Disney udziela licencji na swoją nazwę Timex, a Timex produkuje zegarki z Myszką Miki. Konsument uważa, że ta dwójka połączyła siły, aby umożliwić zegarek, i zrobili to, chociaż prawdopodobnie wynikało to raczej z umowy licencyjnej niż z partnerstwa produkcyjnego i marketingowego. To, jak Twój markowy produkt trafia na rynek, jest zakulisowym zagadnieniem, niewidocznym dla konsumentów. Konsument po prostu widzi produkt, łączy go z Twoim imieniem i decyduje, czy produkt poprawia, czy zmniejsza wizerunek Twojej marki. Dlatego najważniejszym krokiem w licencjonowaniu marki jest dawanie oferty licencjonowanej z takim samym poziomem analizy i analizy, jak w przypadku każdej innej marki lub rozszerzenia linii. Ponadto należy wykonać następujące niezbędne kroki:

1. Buduj, chroń i zarządzaj silną i bardzo cenioną marką. W przeciwnym razie niewielu, jeśli jakiś licencjobiorca, znajdzie twoje nazwisko warte ceny najmu.
2. Ustal wytyczne licencyjne, w tym, na ile pozwolisz marce do asortymentu - pod względem kategorii produktów, przedziału cenowego i kanałów dystrybucji - poprzez licencjonowane produkty.
3. Licencja tylko dla dobrze zarządzanych, szanowanych i dobrze finansowanych firm.
4. Ogranicz partnerów licencyjnych do jednego lub tylko kilku w każdej kategorii produktu lub obszarze geograficznym.
5. Wdrożyć kompleksowy program szkoleń dla licencjobiorców, aby upewnić się, że wszystkie licencjonowane produkty są opracowywane i sprzedawane zgodnie ze standardami marki. Większość programów szkoleniowych dla licencjobiorców rozpoczyna się od zanurzającej edukacji licencjobiorcy na obrazie marki i wytycznych użytkowania marki. Obejmują także prezentację kroków, które muszą podjąć licencjobiorcy, aby uzyskać akceptację komunikacji marketingowej, opakowań, produktów i wszelkich materiałów, które noszą tożsamość marki.

6. Monitoruj i chroń sposób, w jaki Twoja marka jest prezentowana za pośrednictwem licencjonowanych produktów, w taki sam sposób, w jaki chronisz jej wykorzystanie w swojej własnej organizacji. Zachowaj czujność w przypadku niewłaściwego wykorzystywania tożsamości marki lub naruszeń licencji.