XIX.MOC ASERTYWNOŚCI



Moc osobista, która pochodzi z naszej zdolności do unikania reakcji "walki" lub "ucieczki", ale zamiast tego asertywności w trudnych sytuacjach. Cztery osoby jedzą posiłek w ekskluzywnej restauracji. Jedzenie jest okropne. Nieuchronnie kelner podchodzi i pyta: "Jaksmakowało wszystko?". Pierwsza osoba uśmiecha się potulnie i mówi, że wszystko jest: "Cudownie" i jakby chcąc to udowodnić, przerzucają kolejny niechętny kęs. Druga osoba głośno krytykuje kelnera, szefa kuchni i cały lokal, twierdząc, że są: "Beznadziejni, prawdopodobnie próbujący otruć nas wszystkich i muszą znaleźć coś lepszego niż te posiłki i rób to cholernie szybko. "Trzecia osoba spuszcza głowę, nic nie mówi i po prostu je. Wiedząc, że jedzenie jest okropne, w jakiś sposób czują, że zasługują na złe jedzenie, ponieważ są niegodne i takie właśnie jest życie, ale po cichu ślubują napisać zjadliwą recenzję na TripAdvisor, gdy wrócą do domu. Czwarta osoba odkłada nóż i widelec, kontaktuje się z kelnerem i po prostu mówi spokojnym, czystym i kontrolowanym głosem: "Moje jedzenie jest zimne i zamówiłem stek dobrze wypieczony, podczas gdy nie jest. Czy poprosiłbyś szefa kuchni o zmianę? ". Jak myślisz, kto mógłby uzyskać lepszą ofertę w tym scenariuszu? Klienci 1 i 2 są typowymi odpowiedziami typu "walka" i "lot", a klient 3 może zostać zaklasyfikowany jako zachowujący się w stylu pasywnym / agresywnym. To prawda, że klient 2, który bierze udział w ataku i generuje tak dużo hałasu, może również uzyskać lepszy posiłek, ale szkodzi relacjom z kelnerem, a później może nawet żałować własnego zachowania. Tylko klient 4 zachowuje się asertywnie. Zachowujemy się asertywnie, gdy bronimy naszych praw, a jednocześnie szanujemy prawa innych. Mamy prawo jeść zamówione jedzenie, a kelner ma prawo do rozmowy z szacunkiem. We wszystkich powyższych interakcjach z klientami naruszane są czyjeś prawa, a relacje lub poczucie własnej wartości są niszczone. I tak działa, jeśli nie używamy naszej Asertywnej Mocy prawidłowo. To nie jest pełna lista, ale wszyscy mamy rację; wyrażać opinię, wysłuchać, skonsultować się z decyzjami, które nas wpływają, powiedzieć "nie" nieuzasadnionej prośbie, dać i otrzymać informację zwrotną, być sobą, mieć uczucia i wyrażać je asertywnie, trzymać się naszych pracodawcy do warunków naszej umowy o pracę, a nawet nie zdecydować się na asertywność, jeśli tak zdecydujemy. Dlatego broniąc naszych praw i szanując prawa innych, mówimy czystym, pewnym siebie głosem. Nasz głos jest szczery i przyjazny, a tempo stałe. Nasz język ciała jest spokojny, pewny siebie i otwarty, a słowa, których używamy, nie są oskarżycielskie, uczciwe i pełne szacunku. A kiedy zestawimy to wszystko razem, pokażemy naszą Moc Asertywną. Oczywiście zachowanie asertywne nie gwarantuje sukcesu, ale zwiększa nasze szanse na pomyślny wynik i minimalizuje wszelkie szkody w związku, które moglibyśmy zrobić inaczej. Ktoś może zachowywać się agresywnie wobec mnie, a ja wybiorę asertywną odpowiedź, ale nadal mają prawo do własnego myślenia, odczuwania i zachowania. Będąc asertywnym, mogę tylko zaprosić ich do pozytywnej odpowiedzi. Nie jestem hipnotyzerem. Podejrzewam, że ty też nie. Tak, istnieją ograniczone czasy i możliwości, gdy walka lub lot mogą być najlepszym wyborem, ale jeśli chodzi o budowanie osobistej siły w miejscu pracy, najbardziej konsekwentne korzyści płyną z naszej asertywnej mocy.

Pozytywne użycie asertywnej mocy

Gdy jakakolwiek sytuacja konfliktowa zachęca do walki lub ucieczki, jesteśmy w stanie zastąpić to podstawowe programowanie i zamiast tego wybrać Moc Asertywną.

Nadużycie władzy asertywnej

Naprawdę nie ma wady.

Psychologia

Jako pierwsi ludzie, kiedy siedzieliśmy przy ognisku przed swoim mieszkaniem w jaskini, nasze instynkty nauczyły nas, że jeśli tygrys zbliży się, natychmiastowa decyzja o walce z nim lub ucieczce (ucieczce) ma kluczowe znaczenie dla przetrwania. W świecie pracy XXI wieku mało jest tygrysów, które mogłyby nam zagrozić, chyba że mamy pracę zarobkową w zoo, ale inne formy konfliktu są nadal obfite. A kiedy dochodzi do konfliktu, głęboko w korze mózgowej, nasze prymitywne programowanie wciąż reaguje na konflikt, początkowo wywołując odruch walki lub lotu. I to nie jest pomocne. Wadą jest to, że Moc Asertywna nie jest dla nas naturalnym stanem, ale dobrą wiadomością jest to, że można się jej nauczyć, ćwiczyć i rozwijać jak każda inna umiejętność. Niedawny artykuł w Psychology Today (autor nieakredytowany) pokazuje, jak ważna jest asertywna moc: "Wykazanie asertywności oznacza, że nie ma pytania, gdzie stoisz, bez względu na temat. Asertywność polega na pytaniu o to, czego chcesz w sposób, który szanuje innych. Ludzie asertywni nie wahają się bronić swoich punktów widzenia lub celów ani próbować wpływać na innych. Jeśli chodzi o afekt, asertywność oznacza reagowanie na pozytywne i negatywne emocje bez agresji lub uciekania się do bierności

Podpowiedź

Chociaż Moc Asertywna nie jest dla większości ludzi czymś naturalnym, mamy jednak wiele możliwości jej rozwoju zarówno w miejscu pracy, jak i poza nim. Możemy ją rozwinąć, zwracając wadliwy produkt do sklepu lub składając zażalenie przez telefon na usługę, za którą płacimy, ale nie otrzymujemy. Dla mnie najlepszą okazją do rozwoju było zajęcie się moimi nastoletnimi chłopcami i Syzyfami walczącymi o porządek w swoich sypialniach. Rozejrzyj się wokół, możliwości rozwoju Asertywnej Mocy są obfite.

Sesja coachingowa

1. Jakie sytuacje najczęściej wyzwalają Twoją reakcję na walkę lub ucieczkę?
2. Jakie asertywne wybory możesz podjąć zamiast walki lub ucieczki?
3. W jakich sytuacjach konfliktowych wiesz, kto skutecznie demonstruje Moc Asertywną?
4. Co możesz z nich skopiować na temat ich zachowania?
5. Gdzie są najlepsze możliwości poza miejscem pracy, z których możesz skorzystać, aby ćwiczyć swoją Moc Asertywną?