XVIII.MOC POLITYCZNA



Władza osobista, która pochodzi z naszego politycznego instynktu i umiejętności. Posiadanie reputacji zwierzęcia politycznego zwykle nie jest komplementem i częściej jest uważane za zniewagę. O wiele łatwiej jest trzymać ręce w niewinności i twierdzić: "Nie uprawiam polityki", niż być na tyle odważnym, by przyznać się do tego. Ale czy taka niewinność jest odpowiednia, a nawet uczciwa? Czy jest miejsce dla władzy politycznej? Czy byłeś kiedyś na spotkaniu wstępnym z ważnym interesariuszem, aby poprosić o jego wsparcie? Czy kiedykolwiek siedziałeś, patrząc na wiadomość e-mail i zdałeś sobie sprawę, że musisz bardzo uważnie wypowiedzieć swoją odpowiedź? Czy kiedykolwiek unikałeś publicznej konfrontacji i zdecydowałeś się na rozmowę "poza linią"? Czy mógłbyś niechętnie poprzeć ruch w obliczu przytłaczającej opozycji, wiedząc, że nie możesz wygrać tej bitwy, ale możesz wpłynąć na nią ponownie na późniejszym etapie? Wszystko to są proste akty politycznego zdrowego rozsądku i żadne z nich nie było tak złe, prawda? Nikt nie umarł. Rzeczywiście profesor z University of Warwick zasugerował mi kiedyś: "Polityka jest po prostu sposobem, w jaki organizacja negocjuje ze sobą bez konieczności uciekania się do wojny, rozlewu krwi lub morderstwa". Mówiąc inaczej, polityka organizacyjna nagle wydaje się całkiem fajna pomysł dla mnie. Dlaczego więc budowanie skutecznej władzy politycznej jest tak negatywne? Być może chodzi bardziej o postrzeganie niż o rzeczywistość? Jeśli oboje mamy świetne pomysły, które chcemy wdrożyć, ale mamy tylko wystarczającą ilość zasobów, aby je zrealizować, jeśli zobaczę cię na spotkaniu wstępnym z niektórymi z moich interesariuszy, to zbyt łatwo jest mi postrzegać cię jako zwierzę polityczne. To niesprawiedliwe, ale zrozumiałe. Jesteś moim rywalem, organizacja jest merytokracją i, jak wyjaśnię za chwilę, potrzeba pójścia naprzód ma fundamentalne znaczenie dla ludzi. Oczywiście, polityka może być negatywnie wykorzystywana do obwiniania, podnoszenia władzy, zemsty lub niesprawiedliwej rywalizacji, ale postrzeganie jej tylko negatywnie oznacza zaprzeczenie, jak użyteczna może być dla nas pozytywna polityka. Twierdzenie, że "nie zajmujemy się polityką", jest nie tylko naiwne, ale daje przewagę tym, którzy to robią. Podczas ostatniej sesji na temat polityki organizacyjnej dla prawie 300 kadry kierowniczej w London Business School zacząłem od prostego pytania: "Jeśli wcześniej w swojej karierze byłyby warsztaty na temat polityki biurowej, czy brałbyś w niej udział?" Prawie każda ręka pokój poszedł w górę. Następnie zadałem kolejne pytanie: "Ale czy powiedziałbyś swojemu szefowi?" Wszystkie ręce (taktowe) szybko się wycofały i wokół pokoju rozległ się nerwowy śmiech. Zapytałem jedyną kobietę, która podniosła rękę, dlaczego powiedziała szefowi. Mówi grupie: "Mój szef jest politycznie beznadziejny i wszyscy w zespole żałują, że nie nabrałby odrobiny energii. Zabrałbym go ze sobą na warsztat. "Więcej śmiechu. Aby odnieść sukces na szczycie organizacji lub w jej pobliżu, nasza siła techniczna (omówiona w rozdziale pierwszym) staje się coraz bardziej nieistotna i zdolność do kierowania polityką krajobraz staje się coraz bardziej niezbędny. A jeśli zaczniemy rozumieć, że wszystkie organizacje są polityczne, a bycie politycznym może być zarówno konieczne, jak i pozytywne, możemy pozwolić sobie na rozwój naszej siły politycznej.

Pozytywne wykorzystanie władzy politycznej

Kiedy władza polityczna jest wykorzystywana do rozwiązywania konfliktów, osiągnij porozumienie, postępuj właściwie i przynieś korzyści szerszej populacji.

Nadużycie władzy politycznej

Kiedy jest wykorzystywany do osobistych korzyści na koszt innej osoby lub organizacji

Psychologia

Słynny psycholog Sigmund Freud zasugerował, że chociaż ludzie są zwierzętami społecznymi, kiedy spotykają się w organizacjach, zachowują się jak jeże zimą. Potrzeba bliskości, aby osiągnąć ciepło, jednak ta sama potrzeba bliskości powoduje dyskomfort od kolczastych kręgosłupów, gdy się łączą. W artykule z 2014 r. W Harvard Business Review Thomas Chamorro-Premuzic zasugerował, że jest to analogiczne do polityki biurowej: "Nie możemy tego robić sami, ale praca z innymi oznacza znoszenie pewnego dyskomfortu." Ponadto, jak już wcześniej wspomniałem , psycholog Robert Horgan zauważył, jak nazwał, trzy uniwersalną dynamikę, której ludzie pragną w świecie pracy. 1. Potrzeba dogadania się. 2. Potrzeba postępów. 3. Potrzeba znalezienia sensu. Chociaż nie wiem nic o potrzebie znaczenia w jeżach, wydaje mi się jasne, że pierwsze dwa łatwo zgadzają się z obserwacjami Freuda i idą daleko w kierunku wyjaśnienia nieuchronności polityki organizacyjnej

Podpowiedź

Nie ma czegoś takiego jak organizacja niepolityczna, więc przestań jej szukać i skoncentruj się na budowaniu władzy politycznej. Napięcia polityczne są nieuniknione, dlatego rozwijanie władzy politycznej nie jest opcją, którą można zignorować. Decydujemy jednak, w jaki sposób wykorzystujemy siłę polityczną. Czy chcemy go wykorzystywać do wykorzystywania innych dla osobistych korzyści, czy też wykorzystywać naszą siłę polityczną do moderowania, ułatwiania i bycia dyplomatą, który pomaga ludziom osiągnąć coś, czego nie mogą zrobić sami? Ty wybierasz

Sesja coachingowa

1. Jakie wierzenia i założenia możesz poczynić na temat polityki organizacyjnej?
2. W jakim stopniu to pomaga lub przeszkadza?
3. Kto jest dobrym wzorem do naśladowania dla pozytywnej polityki, z którego możesz się uczyć?
4. Jaki sukces możesz osiągnąć będąc niepolitycznym?
5. Jak długo zamierzasz szukać organizacji niepolitycznej, w której budowałbyś swoją karierę?