" />

Marketing w Social MediachMarketing

Skillbox: Content



Tu omówimy treści związane z mediami społecznościowymi, w tym narzędzia, których można użyć do "samodzielnego wykonania". Możesz myśleć o tym jako o zestawie umiejętności. Zapoznasz się z niektórymi rzeczami, które powinieneś wypróbować podczas pracy z mediami społecznościowymi. W niektórych przypadkach, jeśli pracujesz dla firmy, będą już mieć systemy i treści, a także dowolną liczbę źródeł materiałów do publikowania w mediach społecznościowych. Mimo to czasami może zaistnieć potrzeba opracowania większej liczby programów poza normalnymi systemami. Podczas fazy uczenia się pomocne może być samodzielne nauczenie się, jak to zrobić. Możesz nawet zacząć od razu tworzyć "prawdziwe" treści w trakcie nauki. Celem jest wprowadzenie niektórych koncepcji i narzędzi, które moim zdaniem są warte wypróbowania, w tym do posiadania materiału do pracy, gdy przyjrzysz się bliżej na kanałach mediów społecznościowych w dalszej części.

Przechowywanie vs tworzenie vs współpraca

Ogólne podejście, które zalecam do treści, szczególnie jeśli dopiero się uczysz o marketingu w mediach społecznościowych, polega na przemyśleniu jednego z tych trzech obszarów:

•  Przechowywanie: Kiedy przechowujesz treści, wychodzisz i je odnajdujesz, a następnie udostępniasz, recenzujesz i komentujesz. Możesz po prostu zbierać i zbierać. Nawet jeśli nie masz poczucia kreatywności w swoim ciele, możesz wyjść i znaleźć materiał, który może być interesujący i odpowiedni dla Twojej firmy. To dobry sposób na rozpoczęcie. Na przykład w blogu możesz znaleźć kolekcję artykułów na dany temat i napisz ich krótkie streszczenia / recenzje. Możesz podać linki do oryginalnych artykułów, a następnie zaproponować jakieś wnioski. Możesz znaleźć filmy z YouTube, które odnoszą się do określonego tematu i albo link do nich, albo osadzić je w poście na blogu. Następnie publikujesz swojego bloga w mediach społecznościowych i generujesz ruch i świadomość. Możesz publikować tekst, obrazy i filmy bezpośrednio w mediach społecznościowych, ale ogólnie rzecz biorąc, chodzi o to, aby uzyskać trochę świadomości na temat swojej witryny lub bloga.
•  Kreacja : To może być najbardziej zabawne. Zajmuje to więcej czasu, ale często zapewnia najwyższą jakość. Pisanie artykułu lub wpisu na blogu lub tworzenie filmu - to najlepsze rodzaje treści do udostępniania w mediach społecznościowych, ponieważ są wyjątkowe i można je dostosować do odbiorców. Rodzaj tworzonych treści zależy od firmy lub organizacji, ale zacznij od pytania, kim są odbiorcy, i zastanów się, jakie rzeczy ich interesują. Możesz zapytać ludzi w mediach społecznościowych lub bezpośrednio. Nigdy nie boli testowanie swoich pomysłów i dowiadywanie się, co ludzie są zainteresowani, przechodząc bezpośrednio do nich w jakiś sposób. Nawet jeśli nie jesteś profesjonalistą medialnym, może być pomocne przynajmniej spróbować opracować podstawowe treści. Zawsze możesz poprosić innych o sprawdzenie Twojego tekstu lub filmu. Wypróbowanie tego może pomóc ci być w lepszej pozycji, aby go "zdobyć". Jeśli ostatecznie wybierzesz, lepiej skoncentrować się na tym, co robisz najlepiej i zatrudnić kogoś ktoś zrobi resztę.
•  Współpraca: Myślę, że warto o tym pamiętać, szczególnie dla freelancerów, niezależnych właścicieli firm i studentów. Może to być sposób na zaoszczędzenie pieniędzy i połączenie zasobów. Znajdź osoby, z którymi możesz współpracować. Może się zdarzyć, że znajdziesz kogoś, kto jest pisarzem, zaoferujesz współautorstwo treści lub badanie, a także skorzystasz z ich umiejętności pisania lub reputacji. Jeśli chcesz nakręcić film, możesz znaleźć osoby zainteresowane tym samym rezultatem. Podnosisz świadomość na dany temat lub znajdujesz osoby, które chcą spróbować czegoś nowego, tak jak ty. Innymi słowy, nie wykluczaj niczego, nawet jeśli nie czujesz się pewnie, robiąc to sam, nie możesz sobie pozwolić na zatrudnienie nikogo i nie wiesz od czego zacząć. Być może uda Ci się znaleźć osoby, które chcą współpracować, nawet jeśli chodzi tylko o naukę. W sensie biznesowym może to być to samo. Jeśli jeden właściciel lokalnej firmy nie ma wystarczających środków na konkretny projekt, możesz znaleźć kolekcję właścicieli firm, którzy chcą połączyć zasoby dla jakiegoś projektu (na przykład wideo przedstawiającego lokalne firmy). Lub, korzystając z Internetu, możesz znaleźć podobne firmy w różnych obszarach, w których możesz opracować artykuł, film lub treści, które mogą być "przeznaczone" dla każdej firmy, dzięki czemu przy niewielkich zmianach materiał może zostać ponownie wykorzystany.

Utwórz konto Google / adres Gmail

Google ma wiele bezpłatnych narzędzi, które ułatwiają pracę z zawartością, a gdy masz konto Google, ułatwia logowanie się do wszystkich narzędzi. Na początek zalecamy utworzenie bezpłatnego konta Google, przechodząc na stronę http://mail.google.com i klikając opcję Utwórz konto.

Załóż bloga

Istnieje wiele platform do blogowania, ale blogger.com jest jedną z najłatwiejszych w użyciu. Jeśli chcesz rozwinąć marketing w mediach społecznościowych jako umiejętność, moją ogólną propozycją jest utworzenie bloga i ustawienie go na co najmniej raz w miesiącu (lub częściej). Wybierz temat lub narzędzie, którego się uczysz, lub technikę, którą jesteś zainteresowany, zrób badania, zbierz linki i nabądź nawyku rozwijania niektórych bieżących postów. Pomoże utrzymać aktualne umiejętności (w tym badania), a także wskaże, kiedy starasz się zdobyć klientów lub znaleźć pracę. Nawet jeśli masz już blog lub masz go nietkniętego od dłuższego czasu , nadal sugeruję utworzenie nowego. Zawsze można uczyć się nowych narzędzi. Innym powodem, dla którego jest to pomocne, jest to, że możesz skończyć w sytuacji, w której klient może chcieć założyć blog, i możesz pomóc mu zacząć, zapoznając się z różnymi narzędziami i pokazując mu. Ta sama zasada dotyczy niektórych innych narzędzi, które omówimy. Polecam wypróbować je w jakiś sposób. Jest to przydatne do budowania własnego zestawu umiejętności, ale może również pomóc ci kiedyś pokazać klientowi (lub potencjalnemu pracodawcy). Aby rozpocząć, odwiedź stronę http://www.blogger.com i zaloguj się przy użyciu konta Google lub kliknij link Utwórz konto u dołu. Następnie na stronie blogera kliknij przycisk Nowy blog. Aby ćwiczyć, nie przejmuj się tytułem. Możesz to zmienić później łatwo, a także możesz łatwo tworzyć / usuwać blogi. Wypróbuj tytuł "Perspektywy Social Media". Tytuł jest po prostu tym, co pojawia się wizualnie na górze bloga. Adres to okazja, którą Google daje ci aby stworzyć własny adres. Ponieważ jest to bezpłatne narzędzie, może trzeba trochę poeksperymentować, aż znajdziesz takie, które jest dostępne. Wpisz pomysły w polu Adres. Wymyślisz niestandardową część adresu bloga. W tym przykładzie okazuje się, że adres socialbuzznews.blogspot.com jest dostępny. Link do tego bloga to http: // socialbuzznews. blogspot.com. Po wybraniu tytułu i adresu możesz wybrać szablon wyglądu bloga, który możesz zmienić później. Po wybraniu szablonu (polecam zacząć od Simple), kliknij Utwórz bloga! przycisk. Wykonując te proste kroki, utworzyłeś blog i możesz zacząć blogować! Twoim zadaniem, jeśli zdecydujesz się to zaakceptować, jest napisanie przykładowego postu, a następnie udostępnienie komuś linku na Facebooku lub e-mailem.

Uwaga: Jednym ze sposobów "oszukiwania" w przypadku zapomnienia adresu bloga jest kliknięcie przycisku Wyświetl blog , który otworzy blog w przeglądarce. Następnie możesz skopiować link z pola adresu i wkleić go na Facebooku lub e-mailu. Aby dowiedzieć się więcej o Bloggerze, przejdź do menu Ustawienia (kliknij małą ikonę koła zębatego) po zalogowaniu się do Bloggera i wybierz Pomoc Bloggera. Istnieje wiele pomocnych artykułów

Search Drill: Znajdź blog

Zalecam, aby spróbować utworzyć blog (a nawet ustawić przypomnienie, aby opublikować post raz w miesiącu lub dłużej). Polecam również znalezienie bloga, który chciałbyś przeczytać, jako przykład "kuratorskiej" treści. Znajdź to w Google, szukając czegoś jak "blogi w mediach społecznościowych". Znajdź artykuł, który wygląda interesująco i zanotuj link. Podczas tworzenia strony na Facebooku możesz chcieć opublikować ten link na swojej stronie. Lub możesz pisać linki do blogów innych osób, gdy piszesz na dany temat.

Utwórz bezpłatną stronę internetową

Niezależnie od tego, czy rozwijasz swoją obecność w mediach społecznościowych, czy pracujesz nad czyjąś osobą, warto rozważyć utworzenie "oficjalnej" strony internetowej dla projektu, wydarzenia, kampanii lub klienta. Blog jest technicznie witryną internetową, a platformy blogowe, takie jak WordPress (www.wordpress.com), które mają wersje bezpłatne i płatne, wzrosły do tego stopnia, że mogą służyć jako w pełni funkcjonalne strony internetowe, w zależności od sposobu organizacji im. Na początku może być łatwiej myśleć o blogu jako miejscu, w którym publikujesz "bieżące" treści, takie jak biblioteka artykułów, a Twoja "strona główna" jest materiałem referencyjnym, który może nie zmieniać się tak często, niezależnie od tego, czy jest to firma lub organizacja. W środowisku firmowym wiedza o tym, jak łatwo tworzyć oddzielne strony internetowe, może być również częścią marketingu społecznościowego, w którym to przypadku tworzysz mikrowitryny. Na przykład firma może mieć specjalną promocję wyświetlaną w mediach społecznościowych i reklamach Google. Możesz być w stanie umieścić go na głównej oficjalnej stronie internetowej, ale mogą być też powody, dla których osobna mikrostrona jest lepszym pomysłem. Na przykład może to być łatwiejsze niż próba połączenia się z systemem lub praca z pracownikami IT itp. Mikrostrony są często używane do specjalnych promocji lub ofert. Myślę, że Witryny Google to dobre narzędzie dla każdego, kto tworzy prostą stronę internetową, a więcej narzędzi wymieniono na końcu tego rozdziału. Polecam spróbować stworzyć witrynę Google i zachować ją jako część swojego arsenału. Możesz nawet chcieć, aby witryna Google była Twoją główną witryną, na przykład niezależną firmą itp.

Uwaga: W Bloggerze i Witrynach Google możesz wybrać własną nazwę witryny, nawet jeśli wybierzesz niestandardowy "długi" adres podany przez Google. Firmy hostingowe witryn internetowych sprzedadzą Ci nazwy witryn internetowych lub przestrzeń "hostingową", w której tradycyjną witrynę można zbudować za pomocą HTML itp. Kolejną zaletą Witryn Google i Bloggera jest to, że są one całkowicie bezpłatne, ale nadal można wskazać nazwa twojej strony internetowej im. Nazwa strony internetowej, może kosztować tylko 60 PLN rocznie, podobnie jak prawa autorskie, natomiast konto hostingowe strony internetowej, aby utworzyć ręcznie utworzoną stronę internetową, może zacząć od 12 PLN miesięcznie. Z czasem zauważyłem, że w przypadku niektórych prostych stron osobiście wolę witryny Google, ponieważ pozwala mi to łatwo publikować treści, nie ma miesięcznych kosztów i jest zasadniczo bardziej zrównoważony. Posiadanie własnej strony internetowej jest nieco bardziej profesjonalne, więc możesz ją zapisać. Możesz szukać nazw na stronach internetowych, takich jak www.godaddy.com, i założyć konto (nazwa strony internetowej, taka jak www.toddkelsey.com, znana jest również jako nazwa "domeny"). Następnie możesz "wskazać" nazwę swojej witryny internetowej blogowi lub blogowi Google. Jeśli chcesz spróbować, proponuję zajrzeć do sekcji pomocy na blogach i stronach Google na temat "adresów internetowych". Wszystkiego najlepszego!

Aby rozpocząć, przejdź na stronę http://sites.google.com. Zaloguj się, jeśli potrzebujesz lub kliknij przycisk Utwórz konto. Podobnie jak Blogger, Witryny Google oferują wiele możliwości. Inną zaletą witryn takich jak Blogger i Witryny Google jest to, że jeśli nie jesteś programistą, nie musisz mieć umiejętności technicznych, aby tworzyć witryny za pomocą tych narzędzi. To może być dobra alternatywa, jeśli zapewnisz usługę skupienia się na treści dla witryny lub marketingu i może ulepszyć witrynę, bez konieczności zatrudniania programisty. Oczywiście istnieją ograniczenia, ale może to być również punkt wyjścia. Na przykład użyj Witryn Google do gromadzenia treści na początek. Następnie zorganizuj i prototypuj, a na koniec, gdy będziesz miał lepsze pojęcie o tym, co się dzieje, zatrudnij projektanta / programistę. Myślę, że to samo dotyczy marketingowych mikrostron. Załóżmy, że rozwijasz kampanię w mediach społecznościowych i chcesz mieć mikrostronę. Duża część bitwy polega właśnie na rozwijaniu treści, gromadzeniu jej w pierwszej kolejności. Możesz zacząć od bezpłatnego narzędzia, doprowadzić go do granic możliwości, a następnie zdecydować, czy potrzebujesz bardziej elastycznego lub profesjonalnie wyglądającego projektu.

Uwaga: chciałbym powiedzieć, że wraz z rozwojem urządzeń mobilnych zasady projektowania nieco się zmieniają. Nie chodzi o to, że powinieneś ignorować projekt, po prostu nie możesz zmieścić tylu elementów wizualnych na mniejszym ekranie, a użytkownik mobilny może być bardziej zainteresowany po prostu uzyskaniem informacji. Innymi słowy, zaprojektowanie strony, która wygląda dobrze w ustawieniach mobilnych (zwykle oznacza to, że jest prostsza), nie jest takim złym pomysłem.

Wróćmy do Witryn Google

Pamiętasz, jak się zmieniają media społecznościowe? Zmieniają się także w Google. Google eksperymentuje i ulepsza swoje produkty oraz eksperymentuje z "nową" i "klasyczną" wersją witryn Google. (Jeśli uważasz, że to takie proste, spróbuj odwiedzić Godaddy.com i sprawdzić, ile wysiłku potrzeba, aby założyć konto hostingowe i założyć stronę internetową, z systemem zarządzania treścią, takim jak Drupal, strona internetowa narzędzie do tworzenia witryn, a nawet użycie ręcznego narzędzia, takiego jak Dreamweaver. Gwarantuję, że po wypróbowaniu takiego podejścia docenisz czas, który oszczędzasz, klikając opcję Utwórz. Dzięki, Google. Tak jak w Bloggerze, Witryny Google ma gotowe szablony do wyboru. W Witrynach Google nieco trudniej jest wrócić i zmienić później, więc dopóki nie odkryjesz, jak dostosować witrynę, zalecamy wybranie pustego szablonu. Wybierz szablon, a następnie adres, podobnie jak w Blogg. Klikasz w polu Nazwij swoją witrynę i wpisujesz nazwę, która jest jak tytuł i można ją później łatwo zmienić. Następnie musisz poeksperymentować i wypróbować różne nazwy "lokalizacji witryny". Możesz także kliknąć Wybierz motyw lub Więcej opcji, ale sugeruję, aby początkowo było to proste. (W Witrynach Google "motywy" to te, do których można wrócić i które później można łatwo zmienić, i zapewniają one pewne podstawowe dostosowanie wyglądu.) Musisz także wpisać kod CAPTCHA, zanim klikniesz przycisk Utwórz. Podczas wpisywania nazw lokalizacji witryny Google może powiedzieć, że ta, której szukasz, nie jest dostępna. Jeśli tak, być może będziesz musiał spróbować. A potem-voila! Masz nową stronę internetową.

Inne systemy do tworzenia witryn internetowych

Istnieje kilka bardziej popularnych opcji, które obejmują bezpłatne / płatne opcje tworzenia stron internetowych:

•  http://wix.com
•  http://weebly.com

Zajrzyj i wypróbuj je. Nawet jeśli jesteś stażystą w dużej korporacji, czasami duże firmy również używają mikrostron - szczególnie w sytuacjach marketingowych.

Utwórz / edytuj wideo

Z pewnością prawdą jest, że o poszczególnych sekcjach tego rozdziału można by napisać całe książki lub zestawy książek, ale polecam kilka prostych punktów wyjścia, które są przydatne do zbadania. W przypadku wideo, podobnie jak w przypadku blogów i witryn internetowych, możesz chcieć wynająć agencję lub profesjonalistę, aby nakręcić film w ramach kampanii. Jednocześnie osoby prywatne mogą robić całkiem interesujące rzeczy za pomocą czegoś tak prostego jak iPhone. Istnieje wiele sposobów tworzenia filmów, a jeśli nie masz kamery wideo lub iPhone'a, zalecamy zakup starszego iPhone'a lub iPoda (tak, nadal je robią) do celów filmowania. Możesz kupić zużyty iPhone dość tanio, podłączyć go do Wi-Fi i bezpośrednio przesyłać filmy. Prawdą jest również, że używanego iPhone'a można używać do robienia filmów i innych zastosowań, nawet przez Wi-Fi. Jeśli zawsze chciałeś iPada, są tam również używane opcje. Powodem, dla którego zalecam jedną z tych opcji do eksperymentowania z wideo, jest to, że jest prosty, łatwy w użyciu, tworzy wideo wysokiej jakości i możesz przesłać wideo bezpośrednio na YouTube. Zapoznanie się z nim, w tym tworzenie prostych filmów (takich jak przeprowadzanie wywiadów z kimś) i publikowanie ich na blogu lub stronie internetowej, może być dobrym eksperymentem - wszystkie dobre sposoby na budowanie umiejętności i portfolio. W bardziej profesjonalnych środowiskach, nawet jeśli domagasz się budżetu na zatrudnienie profesjonalnego kamerzysty, nadal możesz spróbować prototypować swoje pomysły za pomocą tańszych trybów wideo. Pamiętaj, że niektóre z najpopularniejszych filmów na YouTube zostały stworzone przy użyciu naprawdę prostego sprzętu - chodzi raczej o pomysł niż o sprzęt. Nie jestem nastawiony na Apple, to jest po prostu proste i to jest dobre dla początkujących. Wskaż i kliknij, aby tworzyć proste filmy. Następnie dzieli Cię jedno kliknięcie, aby móc przesłać do YouTube. Jednym z powodów, dla których sugeruję ten rodzaj aranżacji, jest ograniczenie problemów technicznych do minimum, więc skupiasz się na treści. Im jest to łatwiejsze, tym bardziej zabawne, tym mniej kłopotów i tym więcej pewności siebie zbudujesz na próbach. To tylko punkt wyjścia. Dla porównania z pewnością można uzyskać aparat cyfrowy z wbudowaną funkcją wideo lub dowolną liczbę kamer dedykowanych, załadować oprogramowanie do edycji wideo na komputer, a następnie przesłać wideo na komputer. W rzeczywistości zachęcam do zbadania tego podejścia w pewnym momencie. Ale na początek polecam zakup taniego iPhone'a, iPoda lub iPada, być może takiego, który nie jest najnowszą wersją. Tylko upewnij się, że ma wbudowane wideo. Sugeruję, abyś wypróbował niektóre filmy bez edycji lub po prostu za pomocą wbudowanego edytora YouTube. Oznacza to, że kręcisz krótkie klipy na prostym urządzeniu mobilnym i przesyłasz je na YouTube. Następnie edytujesz je na YouTube. Prosty, dość łatwy i pozwala skupić się na treści. Inną opcją jest Android, alternatywa dla iPoda lub iPhone'a. Moje ogólne doświadczenie jest takie, że Apple zajmuje dużo czasu, aby zapewnić dobrą, prostą, dość stabilną obsługę, podczas gdy w przypadku platformy Android zależy to od producenta. Czas poświęcony na rozwiązywanie problemów może zabrać zabawę. Jednak, aby zaoszczędzić pieniądze lub uniknąć Apple, tablety z Androidem są z pewnością dobrym rozwiązaniem.

Edycja na YouTube

Moje zalecenie nie martwi się zbytnio o wideo. Spróbuj nagrać "coś", nawet jeśli jest to naprawdę proste, a następnie prześlij go na YouTube. Edytor YouTube znajduje się na stronie https://www.youtube.com/editor. Jeśli dopiero zaczynasz korzystać z kont Google lub YouTube, może być konieczne skonfigurowanie profilu na YouTube. Pojawią się wszystkie filmy z YouTube przesłane na określone konto, a Edytor YouTube umożliwia wykonanie podstawowej edycji online. Myślę, że miło jest, nawet jeśli istnieją ograniczenia, móc wypróbować wideo, kręcąc na urządzeniu mobilnym, przesyłając bezpośrednio, a następnie edytując online. Podobnie jak w przypadku innych tematów, całe książki mogą być napisane na temat pracy z wideo i możesz zajrzeć na niektóre. Jednak zachęcam również do eksperymentowania, tworząc prosty krótki film i nie martwiąc się zbytnio o technikę. Myślę, że da ci to pewność siebie. Jeśli chodzi o marketing w mediach społecznościowych, uważam, że wideo jest jedną z najmocniejszych, długoterminowych funkcji, które będą nadal dostępne, gdy sieci społecznościowe będą rosły i spadały. Dobrze jest zapoznać się z tworzeniem filmów, nawet jeśli są one szorstkie, proste lub mają głównie charakter informacyjny.

Dostosowywanie obrazów cyfrowych

Kolejny obszar, który polecam odkrywać na potrzeby marketingu w mediach społecznościowych, to obrazy cyfrowe. Może to oznaczać coś tak prostego, jak wyszukiwanie obrazów w Google. Po znalezieniu obrazu, który Ci się podoba, możesz kliknąć go prawym przyciskiem myszy i zapisać na komputerze (Windows) lub przytrzymać klawisz Ctrl i kliknąć obraz, aby go skopiować (Mac). Wypróbuj proste wyszukiwanie obrazów i poćwicz najpierw te obrazy. Następnie przeglądaj kolekcje obrazów i usługi, takie jak clipart.com. Chodzi o to, że w końcu prawdopodobnie będziesz chciał przynajmniej spróbować grać z dodawaniem zdjęcia do posta na blogu lub na stronie internetowej i dobrze jest wiedzieć, jak pracować z obrazami lub zdjęciami do publikowania w mediach społecznościowych. Na przykład, nawet jeśli masz post tekstowy, interesujące, powiązane zdjęcie może zwrócić na siebie większą uwagę. Zalecam, aby spróbować opublikować post na blogu na określony temat i robić zdjęcia lub znajdować pokrewne obrazy. Chociaż podczas przesyłania zdjęć do witryn internetowych lub blogów często występują wbudowane funkcje "zmiany rozmiaru", nadal możesz wypróbować narzędzie takie jak www.picresize.com, aby przyciąć zdjęcie lub zmienić jego rozmiar. (Spróbuj zajrzeć do sekcji pomocy.) Innymi słowy, istnieją narzędzia online, których możesz użyć, bez konieczności uczenia się złożonego programu do edycji obrazów, takiego jak Photoshop (kosztowny) lub Gimp (open source na stronie www.gimp.org).

Robienie zrzutów ekranu

W przypadku uśmiechów i w celu dodania wartości do swoich postów na blogu, zalecam nauczenie się robienia zrzutów ekranu, szczególnie studentów i stażystów lub kogokolwiek innego w tym zakresie. Pomyśl o tym jako o sposobie robienia zdjęć w Internecie. Dołączenie zdjęcia oprogramowania lub strony internetowej jest łatwym sposobem na dodanie grafiki do bloków tekstu. Greenshot to jedno bezpłatne narzędzie, które możesz wypróbować na www.getgreenshot.org. Twoim zadaniem, jeśli zdecydujesz się to zaakceptować, jest wybranie funkcji w coś takiego jak Blogger lub Witryny Google, a nawet Facebook, eksploracja, zrobienie zrzutu ekranu lub dwóch i umieszczenie ich na blogu.